28 december 2013

Räkna på föräldraledigheten

Insåg nu när min lön kommit in till Försäkringskassan och jag ville testa planeringsverktyget på deras hemsida att jag gjort något av en tankevurpa när jag tänkt ut hur vi ska ta ut föräldraledighet. Min utgångspunkt har varit fem dagar i veckan men av någon anledning har jag inte valt föräldraledighet på röda dagar, fast jag rent teoretiskt skulle kunna göra det. När jag matade in uppgifterna i planeringsverktyget tog mina dagar slut jättesnabbt eftersom verktyget inte brydde sig om att utesluta helgdagarna.

Detta fick mig att ifrågasätta varför jag inte skulle ta helgdagarna. Ska jag ha mindre pengar en månad som har många helger, eller hur tänkte jag där? Samtidigt räcker ju inte föräldraledigheten särskilt långt om jag tar fem dagar i veckan. Kanske borde vi ignorera de röda dagarna och ta fyra dagar i veckan rakt av istället?

Mina beräkningar ger att jag ska ha tagit ut 170 dagar när det är dags för sambon att ta över. Sambon skulle i sin tur har tagit ut 166 dagar när inskolning på förskola borde kunna beräknas vara färdig. Detta ger att vi båda har cirka 70 dagar kvar var när det är dags för förskolan att börja.

Är det rimligt med 70 dagar kvar var? Är det mycket eller lite? Får intrycket av alla som sparar jättemycket första året och bara tar ut en dag i veckan att de har hur mycket som helst kvar när barnet väl börjar förskolan. Eller så tar de ut så lite per vecka för att de är hemma så länge efter att barnet blivit ett år och det går på ett ut... Jag vet inte och det känns jobbigt att redan nu planera för så långt i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar